Wednesday, May 18, 2016

Rasionalisasi fakta dan pendapat

Rasionalisasi terhadap fakta dan pendapat.. apakah ia fakta apabila ia hanya sebuah teori.. apakah ia fakta apabila ia hanya kepercayaaan seseorang terhadap sesuatu.. dahulu mereka percaya faktanya bumi itu rata dan kini entah benarkah dan sampai bila kita percaya yang bumi itu berbentuk sfera..

Untuk mengetahui mana pendapat dan mana fakta makanya kita berbalik pada medan ilmu.. ilmu itu sifatnya berkembang makanya fakta itu mungkin sesuai pada jela masanya.. biarkan mereka mempercayainya dan jangan halang mereka untuk mengkajinya.. ini
Bakal menyuburkan medan ilmu itu sendiri..

Dunia sendiri masih terpalit antara ideologi fasis, komunis dan kapitalis manakan yang faktanya maka mereka hanya berharap kepada sebuah kepercayaan.. makanya seperti tadi biarkanlah medan ilmu itu berlembang dan biar fakta itu beradaptasi kepada perkembangan budaya setempat itu sendiri sambil di pengaruhi persekitaran yang tersendiri..

Sesuatu akan runtuh, hilang dan pudar sekiranya evolusi fakta pendapat yang bakal berlaku melalui masa.. lihatlah masyarakat melayu itu sendiri.. bagaimana ia berevolusi dan beradaptasi dengan persekitarannya.. lidah melayu dilihat paling fleksibel dan mampu mengucapkan pelbagai bahasa dengan loghat yang betul.. mungkin ini adalah suatu rahmat dari kepulauan melayu yang dahulunya senang berinteraksi dengan masyarakat lain.. dan kini juga dilihat juga bagaimana masyarakat melayu mula melupakan fakta tentang daulatnya adat kepercayaan yang kini hanya pendapat yang kabur..

No comments:

Post a Comment